SIMULATION MODELING IN THE CONTEXT OF TRAINING MANAGERS IN THE SPHERE OF CIVIL PROTECTION

  • P. Volyansky
  • O. Evsyukov
  • A. Terentieva
Keywords: management, simulation modeling, emergency, civil protection, training, civil servant.

Abstract

Civil servants and policy makers are compelled to recognize the fact that conflicts and crises can potentially occur in any area of their responsibility. Crisis situations require their consistent efforts to restore public confidence and integrity of management mechanisms, while emergencies may also require efforts to limit the extent of damage to people, their property and the environment. Historical experience shows that the emergency is easily transformed into political crises and, in turn, into political conflicts where power is losing control of the development of events.

The effectiveness of the control system of the emergency, operating in a complex and aggressive environment, is heavily dependent on people, especially those who are in charge of management. When working in organizations in the stationary mode, the conditions change in the usual pace, and employees of the management system can gradually adapt to the conditions, using the accumulated knowledge and experience. The analysis of the current situation in the world and the increasing complexity of existing systems give reason to believe that the frequency and level of negative consequences of sudden emergency have a tendency to increase. Therefore, leadership style, willingness of people to risk, their qualifications, behavior, reaction to unexpected changes, individual and group behavioral norms should be continuously analyzed and improved when organizing a management system.

Among the innovative technology of training is technology imitation modeling, in the process of using which is the formation of professional qualities of specialists through immersion in a specific situation, modeled for educational purposes. The game character of imitation modeling is the main feature that is carried out due to the presence of various roles. In the process of role interaction, the solution of educational and simulated practical problems, the exchange of values, knowledge, skills, during which the implementation of specific educational tasks is carried out.

Consequently, simulation is a relatively new, promising method for studying complex phenomena and processes by creating and analyzing their models with the active participation of the researcher during the simulation experiment. Since the increased complexity and uncertainty of internal and external influences of the system of higher education is beyond doubt, the use of simulation in the study of this system and the processes of its development is absolutely justified.

References

Долгий М.Л., Євсюков О.П., Терент’єва А.В. Оптимізація підвищення кваліфікації державних службовців у сфері цивільного захисту // Економіка та держава. – 2013. – № 6. – С. 116-118.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 61-р “Про схвалення Стратегії реформування системи Державної служби України з надзвичайних ситуацій” – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/61-2017-%D1%80/print1510230769421378.

Закон України “Про державну службу” від 17.11.2011 № 4050-VI. –http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/4050-17/print1356520096462845.

Волянський П.Б. Сучасні тенденції формування компетентності державних службовців у сфері цивільного захисту / П. Б. Волянський // Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. – 2013. – № 3. – С. 156-160.

Терент’єва А.В. Професіоналізм державних службовців у сфері цивільного захисту // Інвестиції: практика та досвід. – 2014. – № 20. – С. 112-115.

Волянський П.Б. Державне управління та державна служба у сфері цивільного захисту: Навч. посібник. / Волянський П.Б. та інші. – Вінниця: ТОВ Видавництво-друкарня “Діло”, 2014. – 352 с.

Зязюн І.А. Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/853/1/05ziasno.pdf.

Козяр М. М. Використання методів активного навчання у підготовці фахівців безпеки життєдіяльності / М.М. Козяр // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2011. – Вип. 27. – С. 356-362.

Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія / В.Ю. Биков. – К.: Атіка, 2009. – 684 с.

Волянський П.Б. Імітаційне моделювання у процесі підготовки управлінців у сфері цивільного захисту / П.Б. Волянський, О.П. Євсюков, А.В. Терент’єва // Вісник Національного університету цивільного захисту України. Серія: Державне управління. – 2017. – Вип. 1. – С. 229-236.

Волянський П.Б. Використання методу кейс-стаді при підвищенні кваліфікації державних службовців у сфері цивільного захисту / П.Б. Волянський, О.П. Євсюков, А.В. Терент’єва // Сучасний стан цивільного захисту України: перспективи та шляхи до європейського простору” (11-12 жовт. 2016 р., м. Київ). – К., 2016. – C.83-87.

Волянський П.Б. Можливість застосування методу ситуаційного аналізу в процесі підвищення кваліфікації державних службовців у сфері цивільного захисту / П.Б. Волянський, О.П. Євсюков, А.В.Терент’єва // Всеукр. наук.-практ. конф. “Державне управління у сфері цивільного захисту: наука, освіта, практика” (28-29 квіт. 2016 р., Харків). – Х., 2016. – С. 189-192.


Abstract views: 9
PDF Downloads: 11
Published
2018-12-19
Section
Articles